Google Analytics 4 (GA4) is de nieuwste versie van Google Analytics. Over een tijdje zal het de enige versie zijn die gebruikt kan worden. We zetten op een rijtje wat de belangrijkste verschillen zijn en waarom je GA4 nu al zou moeten gaan gebruiken. 

Wat is Universal Analytics en wat is GA4?

Universal Analytics is de website analytics suite van Google en een belangrijk onderdeel van het Google Marketing Platform. Het stelt website eigenaren in staat om te analyseren hoe bezoekers zich bewegen op hun site en hoe deze geoptimaliseerd kan worden. Google Analytics 4 (GA4) is de nieuwste versie van Google Analytics en is gebaseerd op de App + Web property die in de zomer van 2019 gelanceerd is.

Er zijn redelijk veel veranderingen in GA4 ten opzichte van Universal Analytics. De grootste verandering is hoe interacties met de site getrackt en gerapporteerd worden. Tracking en de benodigde technische opzet is anders, want de onderliggende methode hoe Google Analytics denkt en werkt verandert. Het data model verandert naar een event-gebaseerd model waarin alle interacties gezien worden als een event, zelfs een pageview. Daarnaast zijn veel van de hoofdnavigatie en de subrapportages veranderd. Niet alleen de namen van rapportages, ook hoe ze eruit zien is veranderd. Daarnaast zijn sommige rapportages, metrics en dimensies niet langer beschikbaar.

Wanneer stopt Google met de ondersteuning van Universal Analytics?

Google heeft op 16 maart 2022 bekend gemaakt dat Universal Analytics volgend jaar zal stoppen met het verweken van hits. Voor de onbetaalde versie gaat dit in op 1 juli 2023. Vanaf dat moment komt er geen nieuwe data meer bij, waardoor het product niet meer voor je huidige website te gebruiken is. Alle gegevens in Universal Analytics zullen ten misten zes maanden nog bewaard blijven.

Google Analytics 360

Google Analytics 360 suite (GA360) is een combinatie van geïntegreerde data- en marketinganalytics-producten, speciaal ontworpen voor de behoeften van enterprise-class marketeers. Deze suite heeft nu zo, maar zal ook in de toekomst hetzelfde blijven heten. Als je de betaalde variant van GA4 hebt, dan heb je straks dus nog steeds GA360. De GA360 variant van Universal Analytics is tot 1 oktober 2023 te gebruiken, daarna moet je over zijn.

Waarom moet je GA4 nu al gaan gebruiken?

Het duurt nog even voor Universal Analytics niet meer beschikbaar is. Toch adviseren wij om nu al te starten met GA4. Het belangrijkste argument om GA4 te gaan gebruiken, is dat de data uit Universal Analytics niet overgezet kan worden. Als je beschikking wilt hebben over historische data in GA4 zul je daarom zo snel mogelijk een property op moeten gaan zetten om data te verzamelen.

Daarnaast is de interface van GA4 anders dan die van UA en zijn niet alle zelfde rapportages, metrics en dimensies als voorheen beschikbaar. Dit kan betekenen dat de huidige werkwijze moet veranderen wanneer je volledig over gaat naar GA4, omdat je naar een andere rapportage of een andere metric moet kijken. Vooral voor grotere organisaties kan deze verandering in de manier van werken veel tijd kosten. Het is daarom zaak om zo snel mogelijk in kaart te brengen wat er voor jou gaat veranderen wanneer je over gaat stappen op GA4.

Wat zijn de volgende stappen?

Vanuit het oogpunt van de dataverzameling is het belangrijk om zo snel mogelijk een GA4 property op te zetten en de website tagging in orde te maken. GA4 en UA kunnen naast elkaar gebruikt worden, dus je hoeft je geen zorgen te maken dat deze zogenaamde ‘dual tagging’ problemen oplevert.

Hulp nodig bij de implementatie en tracking?

Kom je er zelf niet uit of wil je zeker weten dat je GA4 op beste manier inricht voor jouw doeleinden? Neem dan contact met ons op om een afspraak in te plannen.

Nieuwsgierig?

We komen graag met u in contact om te kijken wat voor u kunnen betekenen.