2024 augustus 30
2 Minuten lezen
Segmentatieonderzoek Annalect bouwsteen voor nieuwe campagne Vereniging van Openbare Bibliotheken
By Yves Kistemaker – S. Media Analyst @ Annalect
Rond 1900 ontstonden de eerste openbare bibliotheken. Destijds voornamelijk een plaats waar mensen in rust konden lezen en studeren. In de tweede helft van de 20e eeuw verschoof de belangrijkste functie steeds meer naar het uitlenen van boeken, tijdschriften en muziekwerken. Tegenwoordig heeft de Bibliotheek echter veel meer te bieden. Om dit aan heel Nederland duidelijk te maken (en daarmee meer bezoekers aan te trekken) heeft de Vereniging van Openbare Bibliotheken een landelijk campagne gestart: “Ontdek wat je allemaal kan”.
De eerste stap om tot een succesvolle imagocampagne te komen is onderzoeken hoe huidige en toekomstige gebruikers tegen een merk aankijken. En hoe deze doelgroepen er precies uitzien. Om dit voor de Bibliotheek te achterhalen hebben wij een segmentatieonderzoek uitgevoerd met als resultaat 5 Need State groepen met elk hun eigen persoonlijke kenmerken, interesses en behoeftes. Naast het in kaart brengen van de doelgroepen zijn ook de volgende zaken meegenomen om zodoende een goed totaalbeeld te krijgen:
- Inhoudelijke bekendheid van diensten en producten
- Mediagedag van zowel gebruikers als niet-gebruikers
- Prijsperceptie van het lidmaatschap
- Spontane en geholpen imago
- Overweging bezoek en gebruik
- Redenen om wel/ niet te bezoeken
Eén van de belangrijkste resultaten uit het onderzoek is dat 70% van de ondervraagden de Bibliotheek nog altijd ziet als een rustige plek om te lezen, leren of de computer te gebruiken. Maar de Bibliotheek heeft dus veel meer te bieden. Dit is één van de vele resultaten die er (mede) aan bij hebben gedragen om in de campagne de focus te leggen op wat de Bibliotheek nu daadwerkelijk allemaal te bieden heeft. De campagne is gestart op 26 augustus en wordt uitgerold op televisie, online en social media.
Deze campagne is uitgevoerd in samenwerking met Total Design, OMD en Annalect.
Nieuwskanalen die schreven over de campagne:
FONK magazine
Adformatie
MarketingTribune
Video’s campagne Vereniging van Openbare Bibliotheken
Nieuwsgierig?
We komen graag met u in contact om te kijken wat voor u kunnen betekenen.