Marketing Mix Modeling

Marketing mix modeling is de beste manier om inzicht te krijgen in de invloed van jouw marketinginzet én externe factoren op je sales of brand kpi’s. Deze inzichten kun je gebruiken om je marketing te verbeteren, door bijvoorbeeld budget te verschuiven of te verhogen, of meer rekening te houden met promoties, seizoensinvloeden of schokken als een pandemie. 

Dankzij MMM kun je de bijdrage van verschillende marketingfactoren én externe factoren inzichtelijk te maken. Het is een analytische aanpak waarbij historische data wordt geanalyseerd en gemodelleerd om zo de effectiviteit van jouw marketingmiddelen te bepalen. Naast de invloed van marketingmiddelen krijg je ook inzichtelijk wat de invloed is van externe factoren, zoals seizoen trends, het weer en de aanwezigheid van jouw concurrenten in advertising. Zo leer je hoe de verschillende elementen bijdragen aan jouw brand of sales, én hoe je rekening kunt houden met invloeden van buitenaf. 

Onze oplossing

Annalect heeft een lange staat van dienst als het gaat om Marketing Mix Modeling. We helpen klanten wereldwijd al meer dan 30 jaar met het optimaliseren van hun marketing mix. Dat betekent echter niet dat onze methode stil gestaan heeft, integendeel zelfs. We innoveren volop met nieuwe methodes zoals Machine Learning en Bayesian Modeling om onze analyses steeds accurater en de resultaten steeds gemakkelijker implementeerbaar te maken.  Hoewel we een uniforme oplossing hebben waarmee je dus gemakkelijk markten met elkaar kunt vergelijken, hebben we lokale specialisten met kennis van lokale media en de marktdynamiek zoals inflatie en trends.

Iedere adverteerder bevindt zich in een specifieke markt met zijn eigen eigenaardigheden en uitdagingen, we geloven daarom niet in een one-size-fits-all model. Onze methode is flexibel en daardoor kunnen we voor iedere adverteerder een optimaal model bouwen. Voor de presentatie van de uitkomsten maken we uiteraard gebruik van dashboards. Op die manier maken we resultaten gemakkelijk inzichtelijk en hebben klanten altijd direct toegang tot die resultaten. 

Onze MMM partnerships, zoals met Meta, zorgen ervoor dat we ons aanbod kunnen blijven innoveren. In samenwerking met Meta ontwikkelden we verschillende experimenten om onder andere de toegevoegde waarde van specifieke kanalen binnen Marketing Mix Modeling te kwantificeren. Ook publiceerden we verschillende whitepapers over MMM in samenwerking met Meta.

Voorspel de toekomst 

Onze oplossing biedt de mogelijkheid een voorspellingmodel te laten bepalen hoe je jouw media inzet kunt optimaliseren. Hiermee laten we zien hoe je je marketinginzet efficiënter kunt maken en zo de ROI over alle kanalen heen kunt verbeteren en/of hoe elk kanaal meer kan bijdragen aan bepaalde brandstatements. Soms betekent dit dat een deel van jouw TV budget beter in OOH gestoken kan worden. Ook kan het zijn dat promoties zo’n grote invloed hebben, dat het advies is om die altijd in te zetten tijdens een campagne om zo een nóg beter resultaat te halen. Verder zien we vaak dat er een halo-effect optreedt: de campagne van het ene merk heeft invloed op de sales van het andere merk. Dat hoeft niet alleen te gebeuren bij merken van één organisatie, dat kan ook het geval zijn tussen concurrenten. Dan kan het advies zijn om de campagnes van die merken af te wisselen voor een maximaal effect van het marketingbudget.We bieden met onze oplossing niet alleen een eindpresentatie en een helpende hand gedurende het gehele proces, ook hebben we een aantal dashboards voor je ter beschikking waarmee je nog dieper kunt duiken in de resultaten van onze analyse. Deze bevat onder andere een zogenaamde decomposition graph waarmee je de precieze contributie per kanaal op de door jou gedefinieerde KPI kunt terugvinden.

Houd grip op jouw marketing ROI

‘De helft van mijn advertentiebudget is weggegooid geld,’ luidt de klassiek geworden verzuchting van John Wanamaker, warenhuismagnaat uit de negentiende eeuw. ‘Het probleem is: ik heb geen idee welke helft.’ 
De belofte van data en digital was dat dit probleem eindelijk zouverdwijnen. Dat is niet gebeurd. Sterker nog: we zien in onze data een steeds kleiner deel van de werkelijkheid en dat maakt vooral attributie-analyse lastig. 

Download het MMM whitepaper waarin we de oplossing voor dit probleem onder de loep nemen en we je stap voor stap uitleggen hoe je MMM kunt toepassen op jouw business.

Praat met onze experts

Meer weten over MMM in het algemeen of ben je benieuwd naar onze demo?


Marijke Wiersma

Marijke vertelt je graag meer. Neem vrijblijvend contact met haar op.