Google Optimize 360

Ben je op zoek naar een tool om de prestatie van je website te verbeteren, om A/B testen op te zetten en de ervaring van gebruikers op jouw website te personaliseren? Optimize 360 is een totaaloplossing voor het testen en analyseren van website content binnen iedere fase van de customer journey. Het biedt een naadloze integratie met Analytics 360 voor uitgebreide analyses.  

Wat is Google Optimize 360?

Optimize 360 is de website optimalisatietool van Google en is onderdeel van het Google Marketing Platform. Met Optimize 360 zet je eenvoudig A/B testen en multivariate testen op om de conversieratio van je website te verbeteren. Vergelijk teksten, afbeeldingen en kleuren met elkaar, of experimenteer met verschillende versies van een checkout. Door de rechtstreekse integratie met Google Analytics 360 kan je direct experimenten analyseren op basis van segmenten en doelen uit GA360, zoals bounce rate of added to cart. 

De tool kan ook worden gebruikt om klanten een gepersonaliseerde ervaring te bieden.

Wat is het verschil tussen Google Optimize en Google Optimize 360? 

Google Optimize is de gratis variant van Optimize 360. Het platform biedt minder uitgebreide features dan de betaalde 360 versie. Een belangrijk voordeel van Optimize 360 is Google Analytics audience targeting. Hiermee creëer je specifieke testen voor doelgroepen die zijn samengesteld in GA. Dit leidt tot een meer persoonlijke ervaring voor die doelgroepen. Maak bijvoorbeeld één landingspagina waar een lichte laptop centraal staat (voor studenten) en één waar een laptop met een geavanceerde videokaart centraal staat (voor gamers). 

Een ander verschil is hoe uitgebreid de verschillende experimenten, personalisaties en combinaties kunnen zijn. In de gratis versie kun je bijvoorbeeld maar vijf testen tegelijkertijd doen, terwijl in de betaalde variant in de basis al 24 experimenten mogelijk zijn per Analytics view. Google Optimize 360 is daarmee ideaal voor grotere ondernemingen met een uitgebreide test roadmap voor conversieoptimalisatie. 

Annalect: jouw partner voor Optimize 360

Je kunt bij ons terecht voor het inrichten van Optimize 360 in Google Tag Manager, maar ook voor advies over integraties met de andere onderdelen uit het Google Marketing Platform.  

Onze teamleden komen uit diverse online marketing, tech and data disciplines en bundelen hun kennis graag om tot een ideale opzet te komen. Daarnaast kun je ons inschakelen voor advies over de technische implementatie van Optimize 360, training en ondersteuning op maat. We leveren ook maatwerk development waar nodig. Denk aan custom scripts voor uitgebreide testen, het beschikbaar maken van de juiste data voor personalisatie en het integreren van testen over de hele marketing funnel. 

Praat met onze experts

Voordat we in de data en tools duiken, maken we graag kennis met je. Neem contact met ons op voor een vrijblijvende kop (digitale) koffie. 

Reinoud Dirkzwager

Reinoud Dirkzwager

Reinoud is onze Optimize 360 expert. Hij vertelt je graag meer over de mogelijke inzet van dit product.